• "Wszechświat nie ma ani początku, ani końca. Po prostu wciąż jest"

11-02-2015 09:49

Naukowcy opracowali nowy model, który dał zaskakujące wyniki

"Wszechświat nie ma ani początku, ani końca. Po prostu wciąż jest"

- Wszechświat nie ma ani początku, ani końca. Po prostu wciąż jest - twierdzą badacze. Na filmie "14 mld lat życia kosmosu"

NASA

- Wszechświat może istnieć od zawsze - oświadczył zespół naukowców, wskazując na wyniki nowego modelu. Te wyniki podważają teorię Wielkiego Wybuchu, choć odkrywcy mówią, że wcale tej nie dążą do wyeliminowania jej z podręczników fizyki.

Zaproponowany przez naukowców nowy model, uwzględniający najmniejsze zmienne, decydujące o finalnym kształcie fizycznego świata, "stanowi uzupełnienie zaproponowanej przez Einstein'a teorii względności".

W artykule opublikowanym na portalu phys.org, autorzy zwracają uwagę, że przedstawiony model proponuje odpowiedzi na frapujące fizyków pytania, dotyczące czarnej materii i czarnej energii, "rozwiązując wiele problemów jednocześnie".

Niepełne wyjaśnienie

Obecnie uznaje się, że Wszechświat ma około 13,8 mld lat i na samym początku nie było nic ponad jednym, nieskończenie ciężkim i gęstym punktem zawieszonym w nicości. Następnie ów punkt eksplodował, co określa się mianem Wielkiego Wybuchu (tzw. Big Bang) i Wszechświat w mniej niż ułamku sekundy zaczął się rozszerzać, zyskując z każdą

upływającą chwilą obecnie znany kształt.

Części naukowców jednak obecne teorie "nie wystarczają". Dlaczego? - Wyjaśniają tylko to, co się stało po wybuchu, słowem nie zająkując się na temat tego, co było przed Wielkim Wybuchem - podkreśla Ahmed Farag Ali z Uniwersytetu Benha.

"Ani początku, ani końca"

Wraz z Saurya Das z Uniwersytetu Lethbridge w miejscowości Alberta (Kanada) wykazał na łamach magazynu "Physics Letters B", że model ich autorstwa odpowiada na frapujące badaczy pytanie w

banalnie prosty sposób. - Wszechświat nie ma ani początku, ani końca. Po prostu niezmiennie jest - oświadczyli badacze.

Jednocześnie podkreślają, że ich model nie dąży do jednoznacznego "wyeliminowania" momentu Wielkiego Wybuchu z podręczników do fizyki.

Zawodowa inspiracja

Proponowana przez naukowców teoria opiera się na ideach autorstwa innego fizyka, żyjącego w latach 1917-1992 Davida Bohm'a. Autorzy publikacji zastosowali tezy, jakie Bohm sformułował po 1950 roku, do równania wyprowadzonego przez indyjskiego fizyka Amala Kumara Raychaudhuriego z Uniwersytetu w Kalkucie.

Równanie w postaci algorytmu zastosowane w modelu, zaskoczyło badaczy, nie przewidując ani początku, ani końca Wszechświata. Tym samym zaprzecza on prognozom, że w bardzo odległej przyszłości kosmos zacznie z powrotem się kurczyć i ponownie stanie się nieskończenie ciężką, gęstą i mikroskopijną "kulką" materii i energii.

Kwantowy fluid

Proponowany przez nich model przewiduje fizyczny świat jako przestrzeń wypełnioną "kwantowym fluidem", złożonym z grawitonów - hipotetycznie istniejącej cząstki elementarnej, nie posiadającej ani masy, ani ładunku elektrycznego i przenoszącej oddziaływanie grawitacyjne. Jeśli ich istnienie udało by się potwierdzić, to grawitony zyskałyby kluczowe znaczenie w teorii grawitacji kwantowej.

Modelowy test

Naukowcy zachęceni potencjałem jaki skrywa w sobie ich model, planują rozwiązać zagadkę "osobliwości Wielkiego Wybuchu" i rozwiać wątpliwości dotyczące ciemnej energii i ciemnej materii. W założeniach jest restrykcyjne przetestowanie zdolności obliczeniowych modelu.

- To niezwykle satysfakcjonująca myśl, że jesteśmy w stanie zaproponować bezpośrednie korekty rozwiązując jednocześnie tak wiele problemów za jednym razem - zaznaczają autorzy publikacji.

• Może i mają rację ale dalej nie ma odpowiedzi na jedno pytanie:
    skąd się wziął ten wszechświat, przeciez wg. ateistow i fizyków "nic nie bierze się z niczego"
    ~xan /2015-02-12 22:36
  • as
    Big Bang byl,udowodniony przez echo wybuchu,udowodniony przez promieniowanie tla..brakuje jeszcze dowod fali grawitacyjnych -co tylko kwestia czasu. Teoria jest tylko dlaczego powstal i jak
    iosono /2015-02-12 15:53
  • coto
    skad sie wzioł poczotek?
    ~kyczarg /2015-02-11 22:58
  • ?
    Wszystko spoko, ale skąd wziął się ten punkt zawieszony w nicości?...
    ~Greg /2015-02-11 21:24
  • Czas
    Co to miał by być ułamek sekundy po Wielkim Wybuchu? Jak można uznawać, że jest to naukowa teoria. Tak naprawdę nie wiemy nic. Do dziś nie wiemy co to jest czas. Jak miał by on wyglądać tuż po wybuchu.
    ~Mirek /2015-02-11 19:29