• Asteroida zbliży się do Ziemi.
    Ostatnio była tak blisko 400 lat temu

09-04-2017 08:29

Będzie widoczna na niebie 19 kwietnia

Trajektoria lotu asteroidy 2014 JO25

NASA

Niebawem w pobliżu naszej planety znajdzie się stosunkowo duża asteroida. Obiekt od ponad 400 lat nie był tak blisko Ziemi.

Już niedługo - 19 kwietnia - w stosunkowo niedużej odległości od Ziemi przeleci asteroida 2014 JO25. Między naszą planetą a obiektem będzie niespełna 1,8 miliona kilometrów, co jest równe 4,6 razy takiego dystansu, jak pomiędzy Księżycem a Ziemią.

Z powodu niewielkiej odległości asteroida została zaklasyfikowana jako "potencjalnie niebezpieczna", jednak naukowcy z NASA zaznaczają, że nie stanowi dla nas zagrożenia i nie ma możliwości, żeby doszło do zderzenia.

Obiekt ma długość 650 metrów, jednak obecnie poza jego rozmiarami i trajektorią lotu nie wiadomo o nim zbyt wiele. Najprawdopodobniej jednak zmieni się to po zbliżeniu się asteroidy do Ziemi. Astronomowie na całym świecie chcą go obserwować 19 kwietnia, by dowiedzieć się o nim jak najwięcej.

Spotkania z asteroidami

Podobnego rodzaju ciała niebieskie dość często przelatują w pobliżu Ziemi, jednak bardzo rzadko zdarza się, że mijają ją w tak niewielkiej odległości. Obiekt tych rozmiarów lub większy zbliży się do Ziemi tak bardzo po raz pierwszy od 2004 roku, kiedy obok naszej planety przeleciała planetoida Toutatis, mająca prawie 5 km. Następna asteroida podobnych rozmiarów (nazwana 1999 AN10) znajdzie się w pobliżu Ziemi dopiero za 10 lat, w 2027 roku.

2014 JO25 zbliży się do Ziemi tak bardzo po raz pierwszy od ponad 400 lat. Następnym razem znajdzie się niedaleko naszej planety za co najmniej 500 lat.

Odkryta w 2014 roku

Asteroida 2014 JO25 została odkryta w 2014 roku przez astronomów z amerykańskiego programu badawczego Catalina Sky Survey, w ramach którego poszukiwane są komety i planetoidy bliskie Ziemi, stanowiące dla niej zagrożenie. Ośrodek znajduje się niedaleko Tucson w Arizonie.

Powierzchnia obiektu jest dwa razy jaśniejsza od Księżyca, co umożliwi obserwowanie go przez zwykłe teleskopy. Szansę zauważenia asteroidy na niebie będziemy mieć przez dwie noce od 19 kwietnia.

• Dezinformacja w artykule
    NIezwykłość polega na tym, że ten przelot jest przewidziany z kilkuletnim wyprzedzeniem. Tylko jeden raz w historii obserwacji pzrewidziano przelot w pobliżu Ziemi większego obiektu - w 2004 roku (4179) Toutatis (2-5km średnicy) przeleciał w odległości 4.03 LD. NAtomaist bzudą jest, że obiekt był bliżej 400 lat temu i że będzie bliżej za 500 lat. Autor nie zrozumiał źródła :). Po prostu astronomowie nie liczyli orbity wcześniej ani później, ze wzgledu na ogromną niepewność co do parametrów orbity na takiej przetrzeni czasu. Dlatego możemy powiedzieć, że 2015 JO25 nie była bliżej Ziemi w okresie -400, +500 lat, ale nie możemy powiedzieć, że była bliżej kiedykolwiek :).
    ~Gajowy /2017-04-16 16:20
  • wszystkie asteroidy, które opisujecie wyjątkowo blisko przelatują obok ziemii
    jak zwykle kolejne raz w tym roku , kilkanaście razy w tamtym, dwa lata temu też wszystkie przeleciały wyjątkowo blisko ziemii,
    ~obserwator /2017-04-09 18:29
  • to efekt cieplarniany
    trzeba wysłać Polskie Wahadłowce by tam wywierciły dziurę i zainstalowali ładunki. Trzeba ratować ziemię
    ~wyborca /2017-04-09 14:52
  • to już będzie po świętach, kto żyw do spowiedzi wielkanocnej i komunii i przygotować
    się, bo jak zmieni trajektorię na skutek przyciągania to potem do kolejki się nie dostaniesz :)
    ~Petrus /2017-04-09 12:35
  • cieplo?
    trzeba uwazac bo jak pierdyknie w to wszystko i Cale to towarzystwo to bedzie nie za wesolo oby nie przed swietami czlowiek sie wykosztowal.
    ~aniol /2017-04-09 09:29