• Były pogrzebane za życia. Naukowcy odzyskali rośliny po ponad stu latach

23-07-2017 11:50

Znowu będą mogły zakwitnąć

Jak przywrócić życie stawom?

University College London

Londyńscy naukowcy zdołali przywrócić życie roślinom, które na ponad 100 lat były przysypane ziemią. Jest to niezwykłe osiągnięcie, dzięki któremu możemy odtworzyć przynajmniej fragment wyniszczonej przez człowieka bioróżnorodności.

Według najnowszych badań rośliny wodne pogrzebane na przeszło wiek pod ziemią mogą znów zakwitnąć. Badacze zajmują się fenomenem tzw. "ghost pond", czyli oczek wodnych, które nie wyschły do końca, lecz dzięki glebie utrzymały w sobie potencjał wegetacyjny pod powierzchnią ziem uprawnych.

Druga szansa

Przywrócenie życia w niektórych spośród tych pogrzebanych stawów, a także w skrytych w mulistej glebie środowisk, powinno umożliwić odtworzenie siedlisk oraz ich bioróżnorodności. Niektóre z dawnych gatunków roślin mogą nawet na nowo zakwitnąć.

Zespół badawczy z Uniwersytetu Londyńskiego w Wielkiej Brytanii wykopał spod ziemi dokładnie trzy takie stawy, ale według ostatnich analiz, ich liczbę można szacować nawet na 600 tysięcy w samej Wielkiej Brytanii.

- Udowodniliśmy, że te stawy mogą zostać odtworzone, a niektóre spośród roślin z terenów podmokłych jesteśmy w stanie przywrócić życiu dzięki zachowanym nasionom - stwierdziła kierowniczka badań Emily Alderton.

Stawy często przypominają z wyglądu podmokłe fragmenty gruntu, na których niechętnie rosną uprawy, plamy burej zieleni odcinające się od otaczającego je terenu. Powstają w wyniku zasypywania oczek wodnych i naturalnych stawów hałdami ziemi przez rolników, którzy chcą poszerzyć areał uprawny.

Ponad wiek oczekiwania

Jak dotąd naukowcy oceniają, że odkryte przez nich stawy można datować na - kolejno - 40, 50 oraz 150 lat. Dzięki zakonserwowanym w nich pozostałościom, rekultywowano aż osiem wymarłych gatunków roślin. Badacze odnaleźli też jaja dwóch gatunków skorupiaka, ale nie określili ich stanu.

- Z racji tego, że w brytyjskich stawach rosło zazwyczaj od sześciu do czternastu roślin wodnych, osiem, które przywróciliśmy życiu, stanowi okazałą panoramę zróżnicowanej roślinności w oczkach wodnych - informuje naukowiec Carl Sayer

Zrekonstruować można niezwykle rzadkie lub nawet wymarłe gatunki, a w wyniku sześciomiesięcznych badań odtworzono florę stawu sprzed ponad wieku. Z uwagi na to, że gleba w miejscu zasypywania oczek nie jest zbyt żyzna, naukowcy są zdania, że stawy można odtworzyć bez większych strat dla rolników.

- Te badania są naprawdę fascynujące, ponieważ nie tylko prowadzą do odtworzenia bioróżnorodności sprzed ponad wieku, ale też świadczą o wytrzymałości niektórych gatunków – stwierdził Christopher Hassall z Uniwersytetu Leeds w północnej Anglii. - Stawy mają tę przewagę nad rzekami i jeziorami, że wielokrotnie przewyższają je pod względem różnorodności porastającej je roślinności - zaznaczył.

• To...
    ...bardzo dobra wiadomosc!
    ~wreszcie /2017-07-23 14:06
  • chemia i modyfikowana zywnosc?
    A teraz odkryli rosliny z ponad stu lat ze rosly bez chemi i zdrowe dla otoczenia i czlowieka,Ameryke odkryli co dzis rosnie i to co jemy produkty przekraczaja wszelkie granice i wszyscy wiemy my i naukowcy trujemy sie sami,widac na codzien dziczejemy niestety to jest chore.
    ~aniol /2017-07-23 13:31