• Naukowcy odkryli nowy kontynent.
    Większy od Indii, niemal w całości pod wodą

17-02-2017 16:22

Niezwykłe znalezisko

Naukowcy przedstawili nowy kontynent

Fot.: NASA, film: Google Earth

Naukowcy ogłosili, że odkryli nowy kontynent. Niemal cały znajduje się pod wodą i może dlatego tak trudno było go zlokalizować. To Zealandia - region większy nawet od Indii.

Na Ziemi znajduje się siedem kontynentów: Afryka, Azja, Antarktyda, Australia, Europa oraz Ameryka Północna i Ameryka Południowa. Geolodzy jednak Europę łączą z Azją, nazywając ją Eurazją i wtedy kontynentów jest sześć.

Kolejny kontynent

Nowe opracowanie zdaje się jednak burzyć tę teorię. Niezależnie od tego, ile kontynentów jest na Ziemi i jaki podział stosujemy, okazuje się, że jest jeszcze jeden kontynent. Badania skorupy ziemskiej wykazały, że istnieje siódmy geologiczny kontynent - Zealandia, który od lat pozostawał niezauważony przez geografów i geologów. Nic jednak dziwnego, skoro niemal cała jego powierzchnia znajduje się pod powierzchnią Oceanu Spokojnego.

Zespół 11 naukowców z Amerykańskiego Towarzystwa Geologicznego (ang. Geological Society of America) uważa, że Nowa Zelandia i Nowa Kaledonia nie są jedynie łańcuchami wysp. Według badaczy stanowią one części ogromnego fragmentu skorupy kontynentalnej (o powierzchni 4,9 mln kmkw.), odrębnej od Australii.

"To nie jest nagłe odkrycie, ale stopniowe uświadomienie. Nie dalej jak 10 lat temu nie mielibyśmy zgromadzonych danych lub pewności co do interpretacji, żeby stworzyć to opracowanie" - napisali naukowcy w czasopiśmie "GSA Today", należącym do Amerykańskiego Towarzystwa Geologicznego.

Naukowcy są zgodni

Dziesięciu badaczy pracuje w różnych instytucjach na terenie znajdującym się w obrębie nowego kontynentu. - Geolodzy są zgodni co do wniosków, jakie wynikają z najnowszych badań - mówi Bruce Luyendyk, geofizyk z uczelni University of California w Santa Barbara.

- Myślę, że już zebrali solidne dowody, które są naprawdę dokładne - mówi Luyendyk.

Koncepcja Zealandii nie jest nowa, a Luyendyk stworzył ten termin już w 1995 roku. Jednak, jak zauważa badacz, to nigdy nie miał być nowy kontynent. Pojęcie to było raczej używane w kontekście Nowej Zelandii, Nowej Kaledonii oraz zanurzonych pod wodą fragmentów skorupy ziemskiej, które oderwały się od Gondwany - superkontynentu, który istniał 200 mln lat temu.

Kryteria do spełnienia

W najnowszym opracowaniu badacze poszli jednak o krok dalej i przeanalizowali nowe dane, biorąc pod uwagę cztery kryteria:

- tereny na dnie oceanu, które są położone stosunkowo wysoko,

- różnorodność trzech rodzajów skał: magmowych, metamorficznych i osadowych,

- grubsze części skorupy ziemskiej, które mają mniejszą gęstość niż otaczające je dno oceaniczne,

- "dobrze zdefiniowane granice wokół wystarczająco dużej powierzchni, która powinna być traktowana raczej jako kontynent niż mikrokontynent lub fragment kontynentu".

Geolodzy ustalili, że Nowa Zelandia i Nowa Kaledonia są zgodne z trzema pierwszymi kryteriami. W końcu, ze względu na to, że region był nazywany kontynentalnym i został uznany za zbiór mikrokontynentów lub fragmentów dawnych kontynentów, zaczęto w stosunku do niego używać terminu Zealandia.

Większa od Indii

Na podstawie analizy najnowszych, szczegółowych map satelitarnych dna oceanicznego, badacze odkryli, że Zealandia nie jest jedynie zbiorem fragmentów kontynentu i mikrokontynentów, ale jednym, dużym, jednolitym regionem. Jest bowiem większa od Madagaskaru, Nowej Gwinei, Grenlandii, czy nawet Indii.

Są jednak także fakty, które zdają się przemawiać za tym, że nie jest to jeden kontynent, chociażby to, że Zealandia jest podzielona i znajduje się na dwóch płytach tektonicznych - australijskiej i pacyficznej. Jednak, jak zauważają naukowcy, Arabia Saudyjska, Indie i część Ameryki Środkowej także znajdują się na połączeniu płyt.

Próbki potwierdzają - to jeden kontynent

Zdaniem badaczy, także próbki skalne sugerują, że Zealandia jest zbudowana z tej samej skorupy kontynentalnej, która była częścią Gondwany i która przemieściła się w ten samo sposób, co Antarktyda i Australia. Próbki pomogły także stwierdzić, że nowo odkryty kontynent nie jest w żadnej sposób podzielony. Zealandia została zatopiona w ciągu milionów lat, gdy płyty tektoniczne stały się cieńsze i się rozciągnęły. Dziś jedynie około 5 proc. kontynentu znajduje się nad powierzchnią oceanu, co może być jednym z powodów, dlaczego odkrycie Zealandii tyle trwało.

"Wartość naukowa klasyfikacji Zelandii jako kontynentu jest czymś więcej niż dodaniem nowej nazwy do listy" - piszą naukowcy.

• Procesy
    Musimy poczekać aż jeszcze klimat się ociepli. Wody tego oceanu to nic innego jak ta przedpotopowa otoczka ziemi. Adam z Ewą mieli mikroklimat w Raju.
    ~poinformowana /2017-02-24 15:12
  • pod wodą
    Kontynent może być pod wodą??
    ~Abede /2017-02-18 17:46
  • Nowy kontynent ?.
    Wypompowac wode i wszystko bedziemy mieli jak na dloni !. Cholera, tylko gdzie ja wypompowac ????
    objektywny /2017-02-18 13:20
  • Naukowcy odkryli nowy kontynent. Większy od Indii, niemal w całości pod wodą
    Pod wodą leży wielki megakontynent obejmujący całą zanurzoną powierzchnię
    ziemskiego globu. Wyróżnianie w nim nowych kontynentów, niemal w całości pod wodą, nie jest zbyt rewelacyjnym odkryciem...
    sceptyk1944 /2017-02-18 11:31
  • zelandia
    johnny75 /2017-02-18 09:44
  • 100%
    Tam na bank jest San Escobar
    ~Kath /2017-02-18 00:26
  • HA
    Atlantyda się znalazła!:D
    ~madzia /2017-02-18 00:14
  • Bez znaczenia. W kazdym miejscu jest dno i wartwa skorupy ziemskiej
    wiec co za roznica czy to jest dno oceanu o takiej czy innej nazwie
    ~Paw39 /2017-02-17 21:03
  • Hm
    Co z tego, że jest nowy kontynet, o którym nie wiedziano, skoro jest on cały pod wodą? W oceanach są podwodne góry. I co? Bezie się ktoś po nich wspinał?
    ~Jan /2017-02-17 20:35
  • Fajnie
    Utworzyć tam Polskie kolonie
    ~Polak /2017-02-17 19:42
  • Eureka !!
    Spuścić wodę z Ziemi na głębokość - 100 metrów i mamy kolejny kontynent. Problem tylko gdzie tą wodę wylać ??
    ~Yogi z Pilicy /2017-02-17 19:32
  • g
    Atlantyda
    ~duy /2017-02-17 18:11
  • Kontynent czy nie... Jest pod woda i nie ma wlasnej plyty...
    Takze to kwestia jak to nazwiemy a poza tym nic specjalnego.
    ~bobi /2017-02-17 17:55
  • Atlantyda?
    Chyba wreszcie się znalazła?
    ~jfk /2017-02-17 17:36
  • Te odkrycie burzy moje życie
    Kontynent który jest pod wodą ... cóż odkryli, że jakiś obszar pod wodą jest położony na mniej więcej podobnym poziome. Z pewnością przyda się ludzkości. I jak teraz żyć po takim odkryciu?
    ~Sirk /2017-02-17 17:35
  • udowodnione
    dal pana wa-kowskigo kontynent na wodzie czy pod woda to jest wlasnie panstwo eskobar.
    Bog1948 /2017-02-17 17:18
  • co za odkrycie!
    Wspaniale, naukowcy na Ziemi nareszcie odkryli kontynent wielkości Indii!!!!!!!!!!!!!
    Fantastyczne!!!!!!!!!!!!!!! A co jeszcze się czai np. na Księżycu to dopiero zobaczymy za 20 lat