Jest szansa, 偶e benzyn臋 zast膮pimy wodorem. Niepotrzebna b臋dzie zmiana silnika, wystarczy przerobi膰 instalacj臋. B臋dzie ekologicznie i o jedn膮 trzeci膮 taniej ni偶 na benzynie. Auto zasilone wodorem zaprezentowali naukowcy z Politechniki Lubelskiej. Zobacz galeri臋 zdj臋膰 i nagranie "Teleserwisu" TVN24.
- Zastosowali艣my spalanie czystego wodoru, paliwa, kt贸rego efektem spalania jest para wodna - powiedzia艂 prof. Miros艂aw Wendeker z Wydzia艂u Mechanicznego Politechniki Lubelskiej, kieruj膮cy zespo艂em, kt贸ry od wielu lat prowadzi badania nad zasilaniem wodorem silnik贸w samochodowych.
Osob贸wka na wod贸r
Prace nad instalacj膮 trwa艂y dwa lata. Naukowcy zamontowali j膮 w samochodzie osobowym marki opel corsa wyposa偶onym w czterocylindrowy silnik z wielopunktowym wtryskiem paliwa, o zap艂onie iskrowym i o pojemno艣ci 1364 cm sze艣ciennych.
Prof. Wendeker podkre艣li艂, 偶e prace nad zastosowaniem wodoru jako paliwa samochodowego prowadzone s膮 od wielu lat m.in. w koncernach samochodowych, jednak w wi臋kszo艣ci dotycz膮 one modyfikowania silnik贸w pojazd贸w lub ca艂kowicie nowej ich konstrukcji. - Wod贸r ma zdolno艣ci wybuchowe i pr贸ba spalenia go w zwyk艂ym silniku ko艅czy si臋 jego zniszczeniem- t艂umaczy艂.
Na benzyn臋 i wod贸r jednocze艣nie
Instalacja wykonana przez lubelskich naukowc贸w jest systemem, kt贸ry mo偶na zastosowa膰 przy dowolnym silniku o zap艂onie iskrowym. Zasada jej dzia艂ania jest analogiczna z instalacj膮 spr臋偶onego gazu ziemnego.
- Nie musieli艣my robi膰 specjalnego silnika pro-wodorowego. Samoch贸d ten nie traci zdolno艣ci jazdy na zwyk艂ym paliwie. Mo偶e je藕dzi膰 na oryginalnej benzynie i mo偶e te偶 by膰 zasilany wodorem - powiedzia艂 prof. Wendeker.
Jego zdaniem koszt takiej instalacji w samochodzie by艂by por贸wnywalny z kosztem instalacji gazowej. - Je艣li powstanie infrastruktura tankowania wodoru, to ludzie szybko si臋 do tego przekonaj膮. Je偶eli takiej infrastruktury nie b臋dzie, to sprawa zako艅czy si臋 kolejnymi osi膮gni臋ciami naukowymi - zaznaczy艂.
Liczy si臋 ekologia
Popularno艣膰 i op艂acalno艣膰 takich rozwi膮za艅 - wed艂ug Wendekera - zale偶y od koszt贸w produkcji wodoru, do kt贸rej potrzebny jest pr膮d elektryczny. - Chodzi o to, jak tani b臋dzie pr膮d elektryczny i czy b臋dzie pochodzi艂 ze 藕r贸de艂 odnawialnych. Nie sztuka bowiem spala膰 w臋giel, produkowa膰 pr膮d i potem produkowa膰 wod贸r, sztuka produkowa膰 wod贸r przy wykorzystaniu rozwi膮za艅 ekologicznych - zaznaczy艂.
Naukowcy z Politechniki Lubelskiej opracowali te偶 elektrolizer, czyli elektryczny generator wodoru produkuj膮cy wod贸r z energii elektrycznej i wody. Trwaj膮 te偶 prace przy budowaniu instalacji solarnej dostarczaj膮cej energi臋 elektryczn膮 do elektrolizera.
Koszt jak 4 z艂 za litr
Wed艂ug szacunk贸w naukowc贸w przy zastosowaniu nowoczesnych technologii mo偶liwe jest, aby wyprodukowanie 1 kWh pr膮du elektrycznego ze 藕r贸de艂 solarnych kosztowa艂o ok. 30 groszy, a wtedy wod贸r wyprodukowany z takiego 藕r贸d艂a m贸g艂by kosztowa膰 oko艂o 4 z艂 za r贸wnowa偶nik 1 litra benzyny. Ta, prypomnijmy, kosztuje blisko 6 z艂 za litr.
Co powie bran偶a motoryzacyjna?
Wendeker powiedzia艂, 偶e po prezentacji samochodu z instalacj膮 zasilania pojazdu wodorem liczy na zainteresowanie ze strony przemys艂u motoryzacyjnego. Jego zdaniem na wdro偶enie do produkcji instalacji skonstruowanej na Politechnice Lubelskiej potrzeba by艂oby od dw贸ch do sze艣ciu lat.
- Miliony ludzi przystosowa艂o ju偶 swoje samochody do spalania paliwa gazowego. Na 艣wiecie je藕dzi oko艂o 700 mln samochod贸w, jest wi臋c pole do popisu i przezbrajania dzisiejszej floty samochod贸w na paliwa gazowe, zw艂aszcza paliwa wodorowe - doda艂 prof. Wendeker.
Autor: mm/艁UD / 殴r贸d艂o: PAP