• Naukowcy coraz częściej upodobniają Marsa do naszej planety

19-11-2013 13:30 Eksperci zauważyli, że na Czerwonej Planecie może występować granit

Naukowcy badając powierzchnię Marsa wykorzystują technikę podczerwieni, na filmie: Curiosity bada powierzchnię Marsa

NASA

Naukowcy odkryli kolejne dowody na to, że na Marsie może występować granit - skała bardzo powszechna na Ziemi. Co więcej badacze zauważyli, że granity mogą nawet tworzyć się na powierzchni Czerwonej Planety.

Przez wiele lat uczeni sądzili, że budowa geologiczna Czerwonej Planety jest mało urozmaicona, bo znajdują się tam w większości skały bazaltowe. Jednak badania prowadzone przez Curiosity podały tę hipotezę pod wątpliwość. Okazało się, że na powierzchni Marsa występuje słabo wykształcona gleba, w której znajdują się skalenie - minerały, które wchodzą w skład granitów.

"Ciągle mówimy o wodzie..."

Najnowsze badania przeprowadzone przez zespół naukowców z Instytutu Technologicznego w Georgii potwierdzają istnienie skaleni na Marsie, a co więcej - wskazują na to, że skały granitowe powstały na tej planecie.

- Ciągle mówimy o wodzie na Marsie, ale historia wulkanizmu jest zagadnieniem, które też powinno nas interesować - wyjaśnił Wray. - Jakie skały wytworzyły się na tej planecie w całej jej historii? Myśleliśmy, że odpowiedź jest prosta (bazalty-red.), ale po naszym odkryciu wiemy, że skały mogą być równie zróżnicowane tak jak na Ziemi - dodał.

Dowody na istnienie różnorodności

Eksperci przebadali jeden z marsjańskich wulkanów za pomocą technik wykorzystujących podczerwień. Po wykonaniu odpowiednich analiz zauważyli, że wewnątrz wulkanu znajdują się spore ilości skaleni, a nie ma śladów skał bazaltowych.

Zważając na to, że granity są skałami magmowymi, które powstają w wyniku długotrwałych procesów wewnątrz wulkanów - zespół stwierdził, że granity mogą wytwarzać się na Marsie.

- Jak do tego pory mamy najbardziej wiarygodne dowody na to, że na Marsie występuje dużo granitu - wyjaśnił James Wray, autor badania.

Wyniki zostały opublikowane na łamach czasopisma "Natural Geoscience".

Gorącą pogodę poprzedzą dni z umiarkowaną temperaturą. Sprawdź, co szykuje dla n...