• Potężna czarna dziura w centrum najmniejszej znanej naukowcom galaktyki

18-09-2014 09:07 Odkrycie zostało zarejstrowane przez teleskop Hubble'a

Potężna czarna dziura w centrum karłowatej galaktyki

NASA

Astronomowie odkryli najmniejszą i najbardziej masywną galaktykę ze znanych do tej pory. W przeszłości najprawdopodobniej była częścią większej, jednak uległa rozdzieleniu. W jej sercu znajduje się potężna czarna dziura. Kosmiczna otchłań została uchwycona przez teleskop Hubble'a.

Ta najmniejsza i najbardziej masywna galaktyka odkryta przez naukowców, została nazwana M60-UCD1. Od Ziemi oddalona jest około 50 mln lat świetlnych.

Naukowcy podkreślają, że gdybyśmy mieszkali w jej centrum, na niebie każdej nocy widzielibyśmy nawet milion gwiazd. Sklepienie niebieskie widziane z Ziemi pokazuje zaledwie 4 tysiące.

Potężna czarna dziura

W centrum karłowatej galaktyki znajduje się potężna, masywna czarna dziura. Jak podkreślają naukowcy, do tej pory tak ogromne kosmiczne "jamy" były widziane tylko w wielkich galaktykach, ale nie w małych.

Niezwykłym zaskoczeniem okazał się fakt, że wielkość czarnej dziury stanowi aż 15 proc. masy galaktyki. Szacuje się, że ma masę 21 mln słońc, czyli jest pięć razy cięższa od tej, która znajduje się w centrum Drogi Mlecznej (4 mln słońc, 0,01 procent Drogi Mlecznej.

- To zdumiewające, biorąc pod uwagę fakt, że nasza galaktyka - Droga Mleczna jest 500 razy większa i ponad 1000 razy cięższa, niż karłowata galaktyka M60-UCD - mówił Anil Seth, główny

autor badania galaktyki karłowatej z Uniwersytetu Utah.

Uległa rozdarciu

Jedna z teorii mówi, że M60-UCD1 mogła być częścią znacznie większej galaktyki, która uległa "rozdarciu" w wyniku kolizji z innymi galaktykami.  Po rozdzieleniu, mniejsza część zabrała ze sobą ogromną czarną dziurę, należącą wcześniej do całej galaktyki.

- Nie wiemy jak w inny sposób wytłumaczyć obecność tak wielkiej czarnej dziury w tak małym obiekcie - wyjaśnia Anil Seth,

Teleskop Hubble'a

Teleskop Hubble'a pracuje na orbicie ziemskiej już ponad 24 lata. Jego początki nie były łatwe. Teleskop w pierwszych latach dostarczał bazie rozmazane zdjęcia. Poza tym psuł się wielokrotnie. Nic nie zapowiadało, że komukolwiek przyniesie pożytek. Dziś możemy podziwiać jego przepiękne kosmiczne zdjęcia.

• tyryryryq
    Fajna muzyczka jest ^~^ nanaaaananaaaa tyryryty
    ~Nutka /2014-09-19 08:30
  • Gimnazjalista
    bawił się ze zdjęciami z Hubble,a ? Żałosne .
    ~pamietajacy /2014-09-18 16:38
  • Może
    Są takie teorie. Zgadzają się z teorią kwantową. Ale udowodnić to już inny temat. Pewnie się nigdy nie uda.
    ~Roman /2014-09-18 13:32
  • Granica wszechświatów
    @Skuba: Wsadź głowę i sprawdź.
    ~Ufok /2014-09-18 13:04
  • Granica wszechświatów
    A może czarne dziury w naszej, trójwymiarowej przestrzeni, to jakby przebicie długopisem kartki papieru (przestrzeni dwuwymiarowej)? Każda z nich ma po drugiej stronie kolejny wszechświat?
    ~Skuba /2014-09-18 10:55