Pogoda
Aktualna temp.: 27°C 26°C 13°C Bezchmurnie
zwiń
  • Naukowcy ożywili mikroorganizmy sprzed ponad 100 milionów lat

30-07-2020 11:31 Próbki pobrano z dna Pacyfiku
    Naukowcy ożywili mikroorganizmy sprzed 100 milionów lat Yuki Morono, Motoo Ito, Tatsuhiko Hoshino, Takeshi Terada, Tomoyuki Hori, Minoru Ikehara, Steven D’Hondt, Fumio Inagaki

Grupie naukowców udało się ożywić mikroorganizmy wydobyte z osadów znajdujących się głęboko pod dnem oceanu, w sercu południowego Pacyfiku. Były w stanie uśpienia przez 101,5 miliona lat.

Badania były prowadzone przez japońską uczelnię Japan Agency for Marine-Earth Science and Technology, a wyniki zostały opublikowane we wtorek w czasopiśmie "Nature Communications".

- Kiedy je znalazłem i zbadałem, początkowo byłem sceptyczny co do tego, czy wyniki, jakie otrzymałem, są efektem jakiegoś błędu, czy też niepowodzenia w eksperymencie - powiedział w rozmowie z francuską agencją prasową AFP Yuki Morono, główny autor badań. - Teraz wiemy, że nie ma granicy wieku dla organizmów w biosferze dna morskiego - dodał.

Życie pod dnem oceanu

Współautor badań oceanograf Steven D'Hondt z University of Rhode Island powiedział, że znalezione mikroorganizmy pochodzą prawdopodobnie z najstarszych próbek pobranych z osadów dna morskiego.

- W osadach, które wydobyliśmy z dna oceanu, były wciąż żywe mikroorganizmy. Mogliśmy je pobudzić do wzrostu i rozmnażania się - tłumaczył. Aż 99 procent mikroorganizmów pochodzących z epoki dinozaurów, które znaleziono w osadach, przeżyło pomimo braku składników odżywczych.

Mikroorganizmy obejmują 10 głównych i mniejszych grupy bakterii, które mogą być najstarszymi znanymi organizmami na naszej planecie. Znaleziono je w próbkach gliny wywierconych przez statek badawczy JOIDES Resolution na głębokości 74,5 metrów pod dnem morza i 5,7 kilometrów pod wodą.

Znalezione mikroorganizmy są tlenowcami, co oznacza, że wymagały tlenu do życia. Był on obecny w próbkach osadu. Zdaniem naukowców to pokazuje, że jeśli osad gromadzi się stopniowo na dnie morskim, w tempie nie większym niż metr lub dwa na milion lat, tlen może pozostać obecny, aby umożliwić takim organizmom przetrwanie przez niesamowicie długi czas.

Poprzednie badania wykazały, że bakterie mogą przetrwać w trudnych warunkach, nawet niemal beztlenowych.

- Nowe odkrycie pokazuje, że niektóre z najprostszych struktur życia na Ziemi w rzeczywistości nie mają pojęcia o tym, czym jest długość życia - powiedział Morono.

Nowy tydzień zacznie się od próby sił w naszej części Europy. Zmagać będą się ze...