• Najnowsze badania naukowców: istnieje enzym,
    który zapobiega przemianie cukru w tłuszcz

14-01-2016 20:05 Zaskakujące odkrycie badaczy
    Najnowsze badania naukowców: istnieje enzym, <br />który zapobiega przemianie cukru w tłuszcz

Spożywanie babeczek prowadzi do zwiększenia ilości glukozy we krwi

Wikimedia Commons (CC BY SA 3.0) / Brynn

W styczniu wiele osób stara się znaleźć odpowiednią dietę, żeby zgubić zbędne kilogramy, zdobyte jeszcze podczas świąt. To, że organizm przekształca nadmiar spożytego cukru w tłuszcz, zdecydowanie nie pomaga. Jednak zespół naukowców z Uniwersytetu Montrealskiego być może odnalazł rozwiązanie tego problemu. Odkryli oni nowy enzym, który kontroluje przekształcanie cukrów i tłuszczów.

Organizmy ssaków wykorzystują zarówno cukry (glukozy), jak i kwasy tłuszczowe, jako główne źródła energii. Większość glukozy jest przechowywana w wątrobie w postaci glikogenu, gęstej substancji, która jest używana, gdy ciało potrzebuje jej do produkcji energii. Osoby mieszkające w krajach rozwiniętych mają tendencję do diety zbyt bogatej w cukier. Dostarczają w ten sposób o wiele za dużo glukozy niż potrzebują ich organizmy. Nadmiar węglowodanów prowadzi także do produkcji zbyt dużej ilości cukrów, których organizm nie może od razu zużyć. Każdy nadmiar glukozy jest przekształcany i przechowywany jako tłuszcz, a jego duże nagromadzenie może prowadzić do otyłości.

Nadmiar glukozy we krwi

Insulina, hormon produkowany przez komórki beta trzustki powoduje, że wątroba przekształca glukozę w glikogen. Osoby z cukrzycą drugiego typu nie produkują wystarczającej ilości insuliny lub produkują ją taką, że nie jest w stanie wchodzić w reakcje z glukozą we krwi, co oznacza, że pozostaje ona w krwioobiegu.

Nadmiar glukozy we krwi prowadzi także do wytwarzania nadmiernych ilości glicerolu 3-fosforanu (Gro3P) w komórkach. Normalnie Gro3P uczestniczy w wielu procesach komórkowych, w tym w tworzeniu się tłuszczów (lipidów) i przekształcaniu glukozy w inne przydatne związki (glikoliza).

Jednak zbyt duża ilość glicerolu 3-fosforanu jest toksyczna dla komórek. Może dojść do uszkodzenia tkanek, a procesy metaboliczne, takie jak zamiana glukozy w tłuszcz, nie są w stanie funkcjonować prawidłowo. Zakłócone działanie metabolizmu może prowadzić do rozwoju cukrzycy drugiego typu, a nawet do chorób układu krążenia. Nadmiar glukozy w organizmie jest więc toksyczny z kilku przyczyn.

Nowe badania

Prowadząc badania, odkryto enzym o nazwie fosfataza Gro3P lub G3PP, który "ukrywa się" we wszystkich rodzajach tkanek. Enzym ten zdaje się regulować przemianę glukozy i tłuszczów w inne związki, a także produkcję adenozynotrójfosforanu (ATP), będący komórkową "waluta energii". Oznacza to, że G3PP ma bezpośredni wpływ na to jak glukoza i tłuszcze są wykorzystywane w organizmie.

Robiąc badania na szczurach laboratoryjnych naukowcy wykazali, że zwiększenie aktywności G3PP w ich wątrobach ostatecznie obniża ich przyrost masy ciała i zdolność do wytwarzania glukozy. Murthy Madiraju, badacz z uniwersytetu University of Montreal Hospital Research Centre (CRCHUM) zauważył, że "G3PP zapobiega powstawaniu i magazynowaniu nadmiernych ilości tłuszczu, a także obniża nadmierną produkcję glukozy w wątrobie, będącą poważnym problemem przy cukrzycy".

Działanie enzymu G3PP oferuje naukowcom możliwość oddziaływania nim na organizmach ludzkich. Używając tego enzymu można regulować zmienianie glukozy i tłuszczów, ich wchłanianie i produkcję u osób, które nie są do tego zdolne. Byłoby to wybawienie dla osób chorych na cukrzycę typu drugiego.

Cukier od zawsze był uważany za "białą śmierć". Dietetyczki Małgorzata Krukowska i Katarzyna Błażejewska obalają fakty i mity dotyczące cukru.

Wyjątkowo ciepła pogoda jak na listopad będzie trwać jeszcze kilka dni, a późnie...