• Bakteria jest istotą społeczną

10-09-2012 18:38 Odkrycie amerykańskich naukowców pomoże usprawnić terapie antybiotykowe
    Bakteria jest istotą społeczną

Okazuje się, że bakterie potrafią tworzyć struktury społeczne

Shutterstock

Bakterie, podobnie jak rośliny i zwierzęta, mają własne struktury społeczne - ogłosili naukowcy Massachusetts Institute of Technology. Ich odkrycie pozwoli bliżej przyjrzeć się terapiom antybiotykowym, jakim poddawani są ludzie, oraz ich skutkom.

Wyniki badań przeprowadzonych przez amerykańskich naukowców zostały opublikowane w magazynie "Science". Obserwacje mikrobiologów dowodzą, że bakterie mogą tworzyć grupy. W nich osobniki odgrywają różne role, a konkurencja występuje nie tylko między poszczególnymi mikroorganizmami, ale i całymi populacjami.

Wojownicze Vibrionaceae

Badanie naukowców z MIT przeprowadzono na 185 spokrewnionych, ale różniących się, członkach rodziny Vibrionaceae. Mikroorganizmy obserwowano pod kątem wydzielania antybiotyków.

Naukowcy zaobserwowali, że poszczególne grupy bakterii tworzyły specyficzne struktury. Część mikroorganizmów była odpowiedzialna za bezpieczeństwo, innych rolą było natomiast rozmnażanie. Osobniki, których zadaniem było zapewnienie ochrony, potrafiły wytwarzać antybiotyki groźne tylko dla wrogiej grupy.

Na pomoc człowiekowi

Badania amerykańskich naukowców mają pomóc w bliższym poznaniu negatywnych skutków terapii antybiotykowych. Według mikrobiologów z MIT już niedługo będziemy mogli bliżej poznać funkcjonowanie organizmów zamieszkującym nasz układ trawienny.

• To juz nawet bakterie maja ludzkie cechy.
    I co? Czy nadal uwazacie ze ludzie sa az tak wyjatkowi? A tu sie okazuje ze nawet bakterie maja spoleczne struktury i w pewnych sytuacjach sa lepsze od ludzi. Bo niektorzy ludzie zamiast chronic innych to ich zabijaja.
    ~bakteria /2012-09-11 00:42