• Merkury jest planetą z obcego układu?

09-04-2014 13:30 Naukowcy podejrzewają, że planeta mogła migrować

Merkury pochodzi z innego układu planetarnego?

NASA

Naukowcy podejrzewają, że Merkury nie utworzył się w Układzie Słonecznym. Najprawdopodobniej planeta "przywędrowała" do nas z obcego układu. Dowodem na taką teorię jest odkrycie substancji powstałych w wyniku erupcji wulkanów, które na najbliższej Słońcu planecie powinny wyparować.

Aż do 2008 roku astronomowie uważali, że Merkury powstał wraz z innymi planetami naszego układu cztery i pół miliarda lat temu. Jednak sześć lat temu sonda NASA znalazła ślady popiołu wulkanicznego i otwory w skorupie planety.

Otwory wulkaniczne

Te odkryte otwory są otoczone materiałem czerwonym (piroklastycznym), wyrzuconym z wnętrza planety w wyniku wybuchu wulkanicznego i wypłynięciu lawy na powierzchnię.

Tego typu wulkaniczne wybuchy zdarzają się również na Ziemi. Lawa doprowadza do wrzenia wodę oraz inne składniki lotne, które przebijają się przez powierzchnię planety. Merkury leży bliżej Słońca, więc wszystkie substancje lotne powinny wyparować. Tak się jednak nie stało. Naukowcy podejrzewają, że skoro substancje lotne znajdują się na Merkurym, to znaczy że planeta mogła powstać w innym układzie planetarnym i po jakiś czasie "przywędrować" do naszego układu.

Timothe Goudge z Brown University w Rhode Island zamierza przyjrzeć się bliżej przechwyconym obrazom w wysokiej rozdzielczości, które zrobiła sonda w 2011 r.

Jego zespół odnalazł 51 otworów. Jak podaje raport Jakuba Arona z New Scientist, niektóre z kraterów uległy większej erozji niż pozostałe. Oznacza to, że nie mogły być formowane jednocześnie.

Zespół odkrył również że większość otworów we wnętrzu kraterów można datować od 3,5 do 1 mld lat temu czyli wcześniej niż miał się formować Merkury.

David Rothery z Open University, który nie brał udziału w badaniu , powiedział New Scientist , że Merkury mógł zostać utworzony w innym Układzie Słonecznym i przemieścił się do naszego.

Wspólna misja agencji kosmicznych

BepiColombo, czyli planowana wspólna misja między Europą i Japonią (ESA i JAXA) ma pomóc w poznaniu większej ilości faktów na temat Merkurego. Wysłanie sondy datowane jest na 2016 rok, jednak na planetę powinna dotrzeć dopiero w 2024 roku.

Naukowcy mają nadzieję, że misja pomoże rzucić więcej światła na tajemnicze pochodzenie i ewolucję planety blisko gwiazdy macierzystej .

Nietuzinkowa planeta

Merkury jest planetą, która krąży najbliżej Słońca. Znajduje się w odległości 58 mln kilometrów od gwiazdy. Tę najmniejszą planetę Układu Słonecznego można dojrzeć z Ziemi przed wschodem i tuż po zachodzie Słońca. Temperatury na powierzchni Merkurego wahają się od 510 st. C. po stronie oświetlonej, do - 210 st. C. po stronie nieoświetlonej. Dzień na tej planecie trwa, aż 59 dni ziemskich. Przyczyną tak powolnego ruchu obrotowego jest silne oddziaływania grawitacyjnego Słońca. Natomiast rok trwa tylko 88 dni.

• Do "jestem w szoku"
    To twoje "przycholował" świadczy o wybitnej inteligencji.
    ~DZL /2014-05-02 19:15
  • jestem w szoku!
    Ta historia odmieniała moje życie. Nie dość, że już dawno temu podejrzewałem, że Merkury to obca planeta to na dodatek pochodzi z innej galaktyki. Pytanie kto ją tu przycholował?
    ~Iniemamocny /2014-04-10 12:12
  • Ręce opadają...
    Komentujący tu są tępi jak but... Śmiem wątpić, że którykolwiek wie co to w ogóle jest Merkury, czym jest. Gdyby nie ci naukowcy-nieroby żylibyście dalej w średniowieczu, i za zdanie które sprzeczne by było z nauczaniem kościoła zawiślibyście. Żyjcie nadal w ciemnogrodzie, ale wyłączcie internety i nie komunikujcie się z nikim, bo niektórzy mogą być bardziej mądrzy od was, i nie mają ochoty patrzeć bezpośrednio na głupotę naszego społeczeństwa.
    ~Astronom /2014-04-10 10:44
  • nieroby
    Ci naukowcy to taka rasa, ktora niby coś robi, a nic nie robi. Kogo to obchodzi, czy merkury powstal tutaj, czy tam, nie ma to żadnego znaczenia.
    tropietrole /2014-04-10 08:36
  • tandeta
    30 lat temu rakiety docierały do Merkurego w pare miesięcy. Teraz 8 lat. To tak większość naukowców będzie na emeryturze. Dobra fucha, nieźle się ustawiają.
    ~wiesiek11 /2014-04-09 23:32