• Naukowcy zauważyli zagadkową dziurę na Marsie

03-06-2017 10:34

Jak powstała?

Dziura w powierzchni Marsa

Foto: NASA, film: NASA

Dostrzeżono dużą i głęboką dziurę na powierzchni Marsa. Jej powstanie nadal stanowi zagadkę dla naukowców, którzy mają jedynie pewne podejrzenia. Wyrwa odkrywa także parę interesujących elementów struktury geologicznej planety.

Agencja Kosmiczna NASA opublikowała zdjęcie z kamery HiRISE, które zostało wykonane z orbity powyżej południowej półkuli Marsa.

Wykonano je późnym latem, gdy Słońce było nisko nad horyzontem. Takie warunki są jednak trudne, gdy chce się wykonać zdjęcia topografii terenu, ponieważ oświetlenie jest zbyt słabe.

Kraina lodu

Region ten jest skuty lodem, który głównie składa się z dwutlenku węgla. Skorupa lodu jest poszatkowana niczym szwajcarski ser. Na zdjęciu widać zarysowane okrągłe dołki o różnej wielkości, jedne są głębokie, drugie płytkie. Kratery mogą mieć nawet 100 metrów szerokości.

Jak powstała dziura?

Naukowcy podejrzewają, że ciemna dziura widziana mogła powstać od uderzenia materiałów pochodzących z odległych zakątków Kosmosu.

Prawdopodobnie powierzchnia Marsa zapadła się pod wpływem impetu uderzenia, odkrywając jednocześnie struktury geologiczne odległej planety. Świadczy o tym rzeźba terenu, która jest pokryta niezliczonymi kraterami o dość regularnych krawędziach.

Zobacz, inne zjawiska występujące na Marsie:

Rozpoczyna się astronomiczna zima. W przyrodzie nastaje cisza, świat wokół kuli ...

Ciepło przemieszczające się od Atlantyku w głąb kontynentu stanie na drodze mroź...

W ciągu następnej doby przez Polskę, z zachodu na wschód, przemieszczać się będz...