• Odkryto monstrualną czarną dziurę. Słońce przy niej to ziarenko

28-02-2015 20:54 Naukowcy odkryli największą czarną dziurę w najjaśniejszym kwazarze

Kwazar zasilany czarną dziurą

NASA

Naukowcy odkryli monstrualnie wielką dziurę i wyjątkowo jasny kwazar, który świeci 420 bilionów jaśniej niż Słońce. To absolutni rekordziści w swoich kategoriach.

Międzynarodowy zespół naukowców z Chin, Chile, Australii i USA pod kierunkiem profesora Xue-Bing Wu z Uniwersytetu Pekińskiego zauważył rekordowo wielką czarną dziurę. Znajduje się ona w kwazarze o osobliwej nazwie SDSS J010013.02+280225.8, oddalonym o 12,8 mld lat świetlnych od Ziemi. Badacze szacują, że cały obiekt (czyli kwazar wraz z czarną dziurą) powstał, gdy Wszechświat liczył sobie zaledwie 875 mln lat.

Wyjątkowo jasny

Kwazary to najjaśniejsze obiekty we Wszechświecie, stale emitujące promieniowanie elektromagnetyczne o ogromnej mocy. W XIX wieku podejrzewano, że są to po prostu gwiazdy. Jednak w połowie XX wieku, kiedy obserwowano niebo za pomocą teleskopów, naukowcy zauważyli emisję radiową.

Kwazar SDSS J010013.02+280225.8 został zauważony za pomocą 2-metrowego Teleskopu Lijiang w Yunnan (Chiny). Okazało się, że jest 12 mld razy większy od Słońca i świeci 420 bilionów razy jaśniej niż nasza dzienna gwiazda.

- To jedyny tak odległy kwazar dostrzeżony przez 2-metrowy teleskop. Jesteśmy z tego powodu bardzo dumni - mówił współautor badań Feige Wang.

Wielkie nadzieje

Badacze mają nadzieję, że dalsze obserwacja kwazara przy użyciu Teleskopu Hubble'a i Chandra X-Ray rzucą nowe światło na powstawanie czarnych dziur i galaktyk we Wszechświecie.

- Ten kwazar jest bardzo wyjątkowy - mówił dr Wu Xue-Bing. - To pomoże nam zagłębić wiedzę o wczesnym etapie Wszechświata - dodał.

Wyniki obserwacji opublikowano w naukowym magazynie "Nature".

• a ja mam
    300 zlotych dlugu.
    qolfa /2017-09-27 21:11
  • 13 MLD LAT ŚWIETLNYCH
    I ci naukowcy wiedzą ,kiedy monstrum powstało,jakie jest duże,jasne.Ja mam wrażenie,że 90% tych ustaleń to teoretyczne przypuszczenia jak większość dot Kosmosu.Co oni moga wiedzieć o enigmatycznym obiekcie odległym o 13 mld lat świetlnych?Patrzą w niebo,wymyślają głupoty które póżniej odwołują i prostują.
    ~niedowiarek /2015-03-01 07:34