• Odkryto nowy gatunek węża.
    We wnętrznościach innego

23-12-2018 08:31

Po 40 latach zbadano szczątki

Ponad 500 kleszczy na wężu Foto: Shutterstock | Video: Gold Coast and Brisbane Snake Catcher

Odkryli go w Meksyku i to nie w gęstwinach meksykańskich lasów, a we wnętrznościach innego węża. Aż do listopada tego roku szczątki leżały, nieprzebadane, w muzeum. Po 40 latach, nowy gatunek węża zyskał nazwę.

Cenaspis aenigma - tak pod koniec listopada nazwano nowy gatunek węża z rodziny połozowatych. Ten  pierwszy i jedyny znany okaz tego gada odnaleziono w 1976 roku. W jelitach innego węża, z gatunku Micrurus nigrocinctus.

W wolnym tłumaczeniu z łaciny, nowo odkryte zwierzę można nazywać "tajemniczym wężem obiadowym".

Aż do listopada tego roku odnalezione szczątki Cenaspis aenigma znajdowały się w muzeum, nieprzebadane przez 42 lata. Tak więc dopiero teraz naukowcy mogą mówić o odnalezieniu nowego gatunku.

Tajemnicze szczątki

Węża Micrurus nigrocinctus, który na swój ostatni posiłek skonsumował naszego obiadowego, odkryto podczas wycinania palm w meksykańskim stanie Chiapas w 1976 roku. Przekazano go herpetologom (specjalistom zajmującym się gadami). Podczas badania gada, naukowcy w jego wnętrznościach znaleźli tajemnicze szczątki, niepasujące do żadnego znanego gatunku. Spreparowali je i oddali do muzeum.

Po 42 latach szczątki przebadali Jonathan Cambell z Uniwersytetu w Teksasie i jego współpracownicy. Cenaspis aenigma mierzył 25,8 centymetra. Wśród cech, które wyróżniały go od znanych gatunków, badacze wymienili podłużny kształt czaszki, stosunkowo proste łuski, kształt i pokrycie organów płciowych. Na jego spodzie znajdowały się liczne trójkątne plamy. Z górnej szczęki wyrastało 14 zębów, podczas gdy jego krewniacy mają przeważnie więcej lub mniej.

Cechy anatomiczne węża nasunęły badaczom przypuszczenie, że gatunek ten  większość czasu spędzał pod ziemią.

Nieznany, bo żyje pod ziemią?

Siedlisko leśne, w którym żył wąż, sugeruje, że Cenaspis aenigma żywił się pokarmem o miękkich tkankach jak ślimaki i dżdżownice. Tymczasem jego pysk i zęby wskazują, że jego ofiary były pokryte chityną, jak owady lub stawonogi.

Naukowcy jednak podkreślają, że dopóki nie zaobserwują żywego osobnika w naturalnym środowisku, dopóty niczego nie będą mogli być pewni. Jeśli wąż rzeczywiście żyje pod ziemią wyjaśniałoby, dlaczego nigdy wcześniej go nie widziano.

• nowosci?
    Postarajmy sie wreszcie o siebie a nie i jakies gady,bajzel w kraju a my staramy sie o cos czy kogos.
    ~pikus /2018-12-23 09:10