• Tajemnicza forma terenu na Marsie wprawia naukowców w zakłopotanie

07-12-2014 16:17 Grupa foremnych obiektów ozdabia Czerwoną Planetę

Fot: Tajemnicza forma terenu na powierzchni Marsa. Na filmie powierzchnia Czerwonej Planety "okiem" łazika Curiosity

NASA

Zarówno powierzchnia jak, i wnętrze Czerwonej Planety nadal stanowi zagadkę dla naukowców. Badacze obecnie zastanawiają się nad pochodzeniem zaskakującej formy terenu na powierzchni Marsa, której zdjęcie zrobił specjalny przyrząd HiRISE. Okazuje się, że wzniesienie nie jest jedyne na terenie, na którym występuje, tylko sąsiaduje z wieloma podobnymi rzeźbami.

Obiekt widoczny na zdjęciu, ma zaskakująco foremny kształt - jest okrągły, a jego struktura przypomina powierzchnię ludzkiego mózgu.

Szerokie na dwa kilometry wzniesienie otoczone jest wygładzoną powierzchnią potoków lawy, które tworzą "morze" rozciągające się na około 300 km.

Młoda forma

Wzgórze znajduje się w tak zwanym regionie Athabasca, który znany jest z wylewów magmy. Eksperci uważają, że w tym miejscu znajdują się jedne z najmłodszych formacji tego typu na powierzchni Czerwonej Planety (liczą sobie zaledwie 100-500 milinów lat). W całym regionie znajduje się wiele podobnych wzniesień, które stały się łamigłówką dla naukowców.

Eksperci zastanawiają się nad pochodzeniem tej zagadkowej formy. Na razie naukowcy twierdzą, że to właśnie rozżarzona materia skalna jest odpowiedzialna za jej powstanie.

Kapryśna magma

Badacze przypuszczają, że przepływ lawy został zakłócony pod powierzchnią wzniesienia, co spowodowało wypiętrzenie się góry.

Wygląda na to, że lawa nie wypełnia powstałej formy. Naukowcy biorą pod uwagę możliwość, że we wnętrzu zniesienia znajdowała się znacząca ilość lodu, który wyparł rozżarzoną materię skalną.

Dobry sprzęt

Zdjęcie obiektu opublikowała Amerykańska Agencja Kosmiczna NASA 3 grudnia. Zrobił je przyrząd HiRISE (z ang. Naukowy Eksperyment Przetwarzania Obrazu Wysokiej Rozdzielczości), który znajduje się na marsjańskiej sondzie kosmicznej Mars Reconnaissance Orbiter (MRO).

Naukowcy mają nadzieję, że zdjęcia wykonane przez HiRISE i inny sprzęt kosmiczny ułatwi im pracę i będą na tyle dobre, że będzie z nich można "wyczytać" genezę rzeźb powstałych naszej sąsiedniej planecie.

• zastanawiajace
    ..on sie woli nie zastanawiać, bo ewentualne odkrycie zburzyłoby jego swiatopoglad i boi sie tego.
    ~apolo /2014-12-24 11:26
  • Mars-Ziemia
    A ja myślę że pochodzimy z Marsa, planeta się ochłodziła na tyle że jej mieszkańcy przenieśli się na Ziemię:D
    ~TakiJa /2014-12-09 09:51
  • True
    "naukowcy są od zastanawiania się . Ja nie interesuje się marsem i innymi planetami. Co mnie to obchodzi "
    Powinno cie obchodzic bo jestes czlowiekiem, istota rozumna a ignorancja jest najwiekrzym problemem naswiecie i najgorsza cecha wiec sie nia nie chwal na przyszlosc.
    ~True /2014-12-08 09:15