• To nie asteroida zabiła dinozaury? Naukowcy: przyczyną mogły być wulkany

14-12-2014 08:21 Według naukowców do masowego wymierania dinozaurów przyczyniły się wulkany
    To nie asteroida zabiła dinozaury? Naukowcy: przyczyną mogły być wulkany

Czy aktywność wulkaniczna zabiła dinozaury?

Shutterstock

Współcześnie obowiązująca teoria głosi, że około 66 mln lat temu ogromna asteroida zderzyła się z Ziemią, w rezultacie czego wyginęły dinozaury. Teraz naukowcy znaleźli dowody na podważenie tej koncepcji, a jako powód masowego wymarcia dinozaurów wskazują przede wszystkim wysoką aktywność wulkaniczną.

Naukowcy z Instytutu Technologicznego w Massachusetts wykorzystali w swoich badaniach próbki formacji geologicznej z Indii. I to właśnie w tych skałach odkryli dowody na działalność wulkaniczną sprzed kilkudziesięciu milionów lat. Okazało się, że większość erupcji ziemskich wulkanów rozpoczęła się 250 000 lat przed zderzeniem asteroidy z Ziemią i trwała jeszcze do 500 000 lat po tym wydarzeniu. W tym okresie z wnętrza Ziemi wypłynęło 1,5 mln km kw. lawy. Wydostało się również mnóstwo trujących gazów, które skutecznie zakwasiły powietrze i wodę.

- Mówimy o czymś podobnym do tego, co obserwujemy dzisiaj: emisja dwutlenku węgla do atmosfery w szybkim tempie - wyjaśnia współautor badań Michael Eddy z Wydziału EAPS (Dept. of Earth, Atmospheric and Planetary Sciences) Instytutu Technologicznego w Massachusetts . - Teraz może być podobnie. Jeśli doprowadzimy do zakwaszenia oceanów, zabijemy plankton, który stanowi podstawę łańcucha pokarmowego. Jego zniknięcie będzie katastrofalny w skutkach - dodaje Eddy.

Najnowsze badania sugerują. że aktywność wulkanu może odgrywać znaczą rolę w przypadku wyginięcia. Jednak, jak twierdzą naukowcy, nigdy dokładnie się nie dowiemy, który z czynników rzeczywiście był warunkiem masowego wyginięcia.

Odmienne teorie

Rozmowa o tym, co tak naprawdę zabiło dinozaury rozpoczęła się w 1980 roku, kiedy we Włoszech odnaleziono próbki irydu. Większe ilości tego pierwiastka, które odnotowano w Meksyku czy we Włoszech, świadczą o zderzeniu z meteorem lub planetoidą pod koniec kredy, co według analiz mogło być przyczyną wymierania wielu organizmów. W przeszłości środowisko naukowców uważało, że dinozaury wyginęły właśnie z powodu wysokiej aktywności wulkanicznej. Później jednak teoria ta została zastąpiona teorią o zderzeniu asteroidy z Ziemią.

Wyniki badań zostały opublikowane na łamach magazynu Science.

• Do absolwenta podstawówki
    ~maro czyli jak za kilka lat średnia temperatur obniży się będziemy mieć poważny problem z globalnym oziębieniem skutkiem czego zaczniemy masowo spalać zasiarczony węgiel? Historia odnotowuje okresowe ocieplenia i oziębienia klimatu, a robienie zamieszania ma na celu napychanie kieszeni właściwym osobom. Z jakimi emisjami wiąże się erupcja wulkanu kolego?
    ~asdf /2016-04-19 14:25
  • Czas na ludzi
    wymarły dinozaury masowo to może czas na wymarcie częsci ludzkosci największych szkodników tego swiata.
    dziadul /2014-12-14 18:41
  • szkoła podstawowa się kłania
    znaczy ~ick podważasz zdolność ludzi do mierzenia temperaratury??? zdaje się że kłąniają się wiadomości ze szkoły podstawowej, jak zmierzyć średnią temperaturę na ziemi? taki tok myślowy najwyraźniej cie przerasta... podpowiem - mierzymy w wielu punktach, dodajemy do siebie temperatury i dzielimy przez ilość punków, wychodzi średnia arytmetyczna, a jak jest większa niż rok temu to znaczy że globalne ocieplenie jest FAKTEM! To że jednostki na tym zarabiają to jedna strona medalu, ale większość straci jak nic nie będziemy robić.
    ~maro /2014-12-14 18:00
  • Czy nie ma uczciwych naukowców?
    Czy nie ma naukowca, który by powiedział, że poprostu NIEWIADOMO dlaczego wymarły dinozaury? Przecież będzie (raczej nie będzie) to wiadomo dopiero wtedy, kiedy człowiek skonstruuje wehikuł czasu i cofnie się miliony lat wstecz.
    vagabond /2014-12-14 16:54
  • Potop
    Przyczyną był oczywiście potop ale ta ciemnota nigdy nie przyzna, że Biblia mówi prawdę.
    ~tyui /2014-12-14 16:39