Informacje
  • Co należy jeść w trakcie mrozów?

    24-02-2018 20:18 Specjaliści radzą

    Zimą warto spożywać ciepłe posiłki

    Shutterstock

    Przy tak niskich temperaturach, jakie napłynęły do naszego kraju, warto zadbać o swój organizm zarówno od zewnątrz, jak i od środka.

    Odpowiednia dieta przy mroźnej pogodzie jest bardzo ważna. Dietetyk kliniczny Paulina Gołębiowska zaznacza, że dbając o pełnowartościową dietę zmniejszamy ryzyko zachorowania na przeziębienie, czy panoszącą się ostatnio grypę.

    Odpowiednie posiłki

    - Dieta w tym okresie jest bardzo ważna. Warto włączyć ciepłe posiłki do swojego jadłospisu - informuje dietetyk.

    Specjalistka zaleca rozpocząć dzień od ciepłego śniadania. Na naszym talerzu może się znaleźć na przykład pełnowartościowa owsianka czy jaglanka z dodatkiem suszonych owoców i orzechów. Na lunch z kolei dobrym pomysłem jest gorąca zupa.

    Również lekarze przypominają o diecie z odpowiednią porcją warzyw i witamin. "W mroźne dni pamiętajmy o zjedzeniu pożywnego śniadania (najlepiej na ciepło), a także o regularnych posiłkach w ciągu dnia. Idealna na zimno jest zupa krem lub rozgrzewająca herbatka z dodatkiem imbiru, cytryny i miodu" - piszą lekarze z Porozumienie Pracodawców Ochrony Zdrowia w przesłanym w piątek komunikacie.

    Przed wyjściem na mróz lekarze stanowczo odradzają spożywania alkoholu - rozszerza on naczynia krwionośne, co powoduje, że nie odczuwa się zimna. W efekcie może jednak doprowadzić do wychłodzenia organizmu, a nawet śmierci.

    Co jeść?

    Nasze posiłki powinny być sycące, ale również dostarczać nam odpowiednie dawki witamin, które są niezbędne w podtrzymaniu dobrej odporności.

    - W diecie powinny się znaleźć produkty bogate w witaminę C, na przykład kiszonki - informuje dietetyk. Z kolei tłuste ryby dostarczą nam witaminy D, która także ma wpływ na naszą odporność.

    Aby zapewnić naszemu organizmowi pełnię wartości odżywczych, należy zadbać o odpowiednie źródła białka, węglowodanów i tłuszczy. Warto jest włączyć do naszej diety chude mięso pod postacią ryb, kurczaka czy indyka, które są bogate w białko. Dietetyk sugeruje również spożywanie węglowodanów złożonych, których źródłem są grube kasze, brązowy ryż, owsianki, czy pełnoziarniste pieczywo. Powinniśmy także zapewnić sobie odpowiednie źródło tłuszczy, a te znajdziemy w rybach, które dodatkowo zawierają tłuszcze omega 3, a także w orzechach, nasionach słonecznika czy dyni.

    - Warto nie zapominać o nawodnieniu organizmu. Powinniśmy wybierać ciepłą wodę, można zastosować dodatek tartego imbiru, czy przypraw typu goździki, cynamon, kardamon. Możemy też stosować gorące herbaty w dodatkiem soku z malin lub herbaty ziołowe z dodatkiem lipy czy czarnego bzu - sugeruje Gołębiowska.

Podziel się:

Prognoza pogody na Facebooku:
  • powinoo sie jesc
    Powinno 2 razy sie jesc gornce jak dawniej jak bylem maly chodzilem do szkoly przed pusciem do szkoly dostalem na sniadanie gorącą zupe i jak przychodzilem ze szkoly i nigdy nie chorowalem
    ~hafijj /2018-02-26 14:11
  • Mądre rady
    Bardzo dobrze powiedziane, ważne informacje. Jak to dobrze móc posłuchać kompetentnych ludzi.
    Pozdrawiam
    ~Aleksandra /2018-02-25 12:05

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl!

Blogi

Tomasz Wasilewski

alt

Wiosenna pogoda będzie trwać prawie przez cały tydzień....

Wojciech Raczyński

alt

W ciągu następnej doby front atmosferyczny przesunie się nad południowe i połudn...

Arleta Unton-Pyziołek

alt

Pogoda w Polsce jest przedwiosenna. Ptaki śpiewają jak w marcu, a nad rzeką Rawk...