• NASA potwierdziła odkrycie nowej planety

23-09-2016 13:02

To zasługa Kosmicznego Teleskopu Hubble'a

NASA potwierdziła odkrycie nowej planety

Planeta o masie Saturna jest na orbicie pary gwiazd

Amerykańska Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (NASA) poinformowała o odkryciu układu planety i dwóch gwiazd. Planeta porusza się po ich orbicie i ma masę zbliżoną do Saturna.

Potwierdziło się istnienie planety krążącej wokół dwóch gwiazd w systemie OGLE-2007-BLG-349, który znajduje się 8 tysięcy lat świetlnych od Ziemi, w kierunku centrum naszej Galaktyki.

Planeta okrąża gwiezdny duet w odległości prawie 500 mln km. Taka odległość dzieli Słońce od pasa asteroid. Jedno okrążenie gwiazd trwa siedem lat. Gwiazdy znajdują się w odległości ok. 11 mln km od siebie. Ich orbita jest 14 razy większa od średnicy orbity Księżyca wokół Ziemi.

Technika mikrosoczewek

Obserwacje Hubble'a pokazują taki układ trzech ciał po raz pierwszy. Został on potwierdzony za pomocą grawitacyjnej techniki mikrosoczewek.

Te trzy obiekty zostały odkryte w 2007 roku. Potrzeba było jednak sporo czasu, aby dowiedzieć się o zjawisku czegoś więcej.

Ostrość widzenia Kosmicznego Teleskopu Hubble'a pozwoliła stwierdzić, że mamy do czynienia z układem dwóch gwiazd i jednej planety.

Zespołowi Davida Bennetta, naukowca z Centrum Lotów Kosmicznych NASA, udało się zobaczyć sygnał z dwóch gwiazd.

Za pomocą teleskopu Keplera udało się odkryć 10 innych planet, które krążą wokół par gwiazd, ale są one znacznie bliżej, niż planeta w układzie odkrytym za pomocą Hubble'a. Teraz teleskop Hubble'a może odegrać istotną rolę w poszukiwaniu egzoplanet.

Dzięki Teleskopowi Hubble'a udało się zarejestrować Mgławicę Bańkę. Zobacz film:

Po kapryśnym lecie i mokrej jesieni czeka nas zmienna i śnieżna zima. Brytyjczyc...

Na początku tygodnia czeka nas wręcz wiosenna temperatura....

Polska jest pod wpływem głębokiego niżu Zubin znad Szetlandów....