• Tajemniczy sygnał spoza naszej galaktyki. Kosmiczna zagadka bez rozwiązania

11-01-2019 07:40

Pojawił się drugi raz w tym samym miejscu

NASA pokazała nowe konstelacje Foto: Shutterstock | Video: NASA

Naukowcy po raz drugi odebrali powtarzające się szybkie błyski radiowe. Podejrzewają, że źródłem tych tajemniczych sygnałów mogą być ogromne obiekty astrofizyczne. Niektórzy nie wykluczają jednak obcych cywilizacji.

Coś, co znajduje się w odległości prawie 1,5 miliarda lat świetlnych od Drogi Mlecznej, wysyła w przestrzeń kosmiczną powtarzające się szybkie błyski radiowe (fast radio bursts - FRB). Latem ubiegłego roku naukowcom udało się odebrać je po raz drugi. Wyniki swoich badań opublikowali w środę w czasopiśmie "Nature".

Drugi wystrzał

Te krótkie błyski radiowe, trwające zaledwie milisekundy, nie są rzadkością. W tym przypadku przykuwają one uwagę naukowców tak bardzo, ponieważ to dopiero drugi raz, kiedy udało się znaleźć błyski w tym samym miejscu na niebie. Badaczy zastanawia, co jest przyczyną ich powstawania. Pojawia się wiele teorii i jak zwykle w przypadku kosmosu niektórzy podejrzewają udział obcych cywilizacji.

Pierwszy z szybkich błysków radiowych, oznaczony jako FRB 121102, został odebrany w 2015 roku przez radioteleskop Arecibo. Najnowszy sygnał pochodzi z miejsca oddalonego od Drogi Mlecznej o 1,5 miliarda lat świetlnych. Nazwany został FRB 180814.J0422+73 i odebrano go trzynastokrotnie. To jedno z pierwszych odkryć dokonanych za pomocą kanadyjskiego teleskopu CHIME. Naukowcy sądzą, że powtarzające się rozbłyski w przyszłości dostarczą informacji, skąd pochodzą.

Skąd się biorą?

- Jeśli będą się one powtarzać, a będziemy mieli także więcej dostępnych źródeł, to uda się zrozumieć tę kosmiczną układankę - powiedziała w rozmowie z CNN Ingrid Stairs, członek załogi CHIME i astrofizyk z Uniwersytetu Kolumbii Brytyjskiej w Kanadzie.

Jedną z hipotez powstawania FRB są ogromne zjawiska astrofizyczne. Pierwszy powtarzalny szybki błysk radiowy został zarejestrowany na częstotliwości 700 megaherców, ale niektóre z rozbłysków, które odkrył CHIME, były nadawane na częstotliwości 400 megaherców.

Niska częstotliwość najnowszego odkrycia może sugerować, że źródła tych rozbłysków się różnią. W FRB odkryto zjawisko rozpraszania się, a - zdaniem naukowców - to może pomóc w dokładniejszym określeniu środowiska, z jakiego pochodzą.

Supernowa czy obca cywilizacja?

Zespół badaczy CHIME twierdzi, że za rozpraszaniem tych sygnałów stać mogą potężne obiekty astrofizyczne, takie jak pozostałości po supernowych (wybuchach kończących życie gwiazd) albo czarne dziury usytuowane w centrum galaktyk.

Według innych przypuszczeń, za sygnały mogą być odpowiedzialne bardzo silne, wirujące pole magnetyczne albo dwie gwiazdy neutronowe (powstałe w wyniku wybuchu supernowej) łączące się ze sobą. W mniejszości zaś są astronomowie, którzy twierdzą, że FRB mogą być sygnałem obcych statków kosmicznych.

• Nadejdzie sprawiedliość na ziemi lub zakończy się na niej życie.
    Zostało nieco ponad pół roku...
    ~blackwhitewhiteblack /2019-01-11 14:47
  • Tajemniczy sygnał spoza naszej galaktyki.
    Wierzę w Boga i wierzę ,że jest też taka planeta jak ziemia. Nigdy się zbytnio nie interesowałem życiem pozaziemskim. Wiele razy miałem takie sny ,że jak Nasza cywilizacja spotka się z inną to będzie koniec świata. Wiem ,że to bzdury co piszę ale tak miałem.
    ~Krzysiek /2019-01-11 13:06
  • KRYPTON
    Superman !!!! w koncu
    ~wehvf /2019-01-11 12:06
  • raczej nie kosmici
    Przy gigantycznych odległościach międzygwiezdnych transmisja radiowa jest zbyt powolna do stosowania. Z kolei przy transmisjach wewnątrz układowych tak wielka moc wydaje się bez sensu. Raczej mamy do czynienia ze zjawiskiem naturalnym. Choć ciekaw bym był cywilizacji, która 1,5 mld lat temu miała już takie radio!
    zelalem /2019-01-11 10:56
  • zacmienie?
    Juz bylo dwuch takich co ukradli ksiezyc i jeszcze czegos szukajom.
    ~biedny /2019-01-11 10:10