• Tego jeszcze nie było. Odkryto bakterię, która żywi się powietrzem

09-12-2017 17:22

Naukowcy spekulują, czy przeżyłaby poza Ziemią

Na ślad bakterii natrafimy wszędzie

Foto: Visualhunt (CC BY-SA 1.0), film: TVN24 PiŚ

Na Antarktydzie odnaleziono mikroby, które są w stanie przeżyć w ekstremalnych warunkach i wystarczy im do tego wyłącznie powietrze. Naukowcy są zdania, że otwiera to nowy rozdział dla naszego rozumienia możliwości przeżycia w kosmosie.

Do niezwykłego odkrycia doszło na Antarktydzie - to tam naukowcy natrafili na ślad bakterii, która obywa się bez pożywienia i wody. Zdaniem badaczy z Uniwersytetu Nowej Walii Południowej w Australii oznacza to, że również na innych planetach możliwe jest życie.

Nie do życia

- Antarktyda to wybitnie niegościnne miejsce - tłumaczyła kierowniczka badań Belinda Ferrati. - A jednak ten lodowaty, ciemny i suchy rejon świata kryje niezwykłą różnorodność mikrobów - zauważyła. - To, co nas szczególnie interesuje, to ich umiejętność przetrwania. Jakim cudem radzą sobie pozbawione wody, zagrzebane w zupełnie pozbawionej mikroelementów glebie, zimą całkiem bez słonecznego światła - dodała.

Aby zrozumieć fenomen życia w ekstremalnie trudnych warunkach, badacze pobrali próbki gleby z dwóch części kontynentu, które nie są skute lodem - Robinson Ridge oraz Adams Flat.

Dzięki sekwencjonowaniu genomu 23 odnalezionych organizmów naukowcy wyodrębnili dwie grupy mikrobów: WPS-2 oraz AD3. Odkryli przy tym, że większość z nich posiadała wysoką zdolność absorpcji tlenków węgla i wodoru wprost z atmosfery, dzięki czemu były w stanie przeżyć w bardzo trudnych warunkach. Okazały się tym samym pierwszym organizmem, który żywi się tylko powietrzem.

Bakteria w kosmosie

Jak przyznają sami naukowcy, następnym krokiem jest odkrycie, ile takich form życia znajduje się na Ziemi. Możliwe bowiem, że organizmy tak doskonale przystosowane do życia w najbardziej niegościnnym miejscu na Ziemi byłyby w stanie przeżyć również na innej planecie.

- To otwiera zupełnie nowe perspektywy dla naszego rozumienia życia w ekstremalnych warunkach, bez pożywienia czy światła słonecznego, jedynie dzięki zawartym w atmosferze gazom - stwierdziła Ferrari.

• Bajeczki?
    Czego to juz nie wymysla naprawde tyle wypocin wszedzie tyle bzdur intryg,nienawisci naprawde to Teraz bakterie jakies no ale jak moze byc inaczej widac co sie dzieje na swiecie tylko nienawisc.
    ~aniol /2017-12-10 09:06