• To odkrycie zaskoczyło naukowców.
    Kosmiczny obiekt o wadze biliardów Słońc

18-07-2017 21:58

największa znana nam supergromada

Nasza galaktyka też jest ogromna

Foto: Victor U/Flickr (CC BY 2.0)

Naukowcy odkryli największy i najdalej od nas położony obiekt w kosmosie - supergromadę o nazwie Sarasvati. Jej istnienie i "życiorys" zaskoczyło naukowców.

Grupa astronomów odkryła potężną supergromadę galaktyk oddalonych o 4 miliardy lat świetlnych od Ziemi. Jest to na chwilę obecną zarówno największy znany obiekt, jak i najbardziej oddalona supergromada, jaką dotychczas zaobserwowaliśmy.

Zawodnik wagi superciężkiej

W kosmosie wszystko jest kwestią perspektywy. Z naszego "punktu siedzenia" Ziemia może wydawać się nie lada kolosem, ale w rzeczywistości jest jedynie drobnym elementem układanki znanej jako Układ Słoneczny, który z kolei jest jedynie drobnym elementem Drogi Mlecznej, naszej galaktyki.

Na tym nie koniec. Galaktyki mogą grupować się w większe grupy i gromady, gromady i supergromady: niewyobrażalnie wielkie skupiska grup galaktyk. Jedną z takich supergromad zidentyfikował właśnie zespół astronomów z Indii, gdy trafił na trop wyjątkowo potężnej supergromady, którą nazwano po rzece Sarasvati.

Supergromada Sarasvati odkryta przez badaczy z Międzyuniwersyteckiego Centrum Astronomii i Astrofizyki (IUCAA), zajmuje pokaźną część kosmosu, gdyż jej rozpiętość to 600 mln lat świetlnych od krańca do krańca, a masę szacuje się na równowartość 20 biliardów Słońc.

Nie tylko jej masa i rozpiętość budzą podziw: to jedna z bardzo niewielu supergromad, które dotychczas odkryli astronomowie.

Kronika Wszechświata

Dotychczas odnotowano bardzo niewiele supergromad - tłumaczą dwaj badacze, Joydeep Bagchi oraz Shishir Sankhyayan. - W pobliskich rejonach Wszechświata odnaleźliśmy, na przykład, Skupisko Shapley oraz Wielki Mur Sloan - zaznaczył.

- Po raz pierwszy dostrzegliśmy supergromadę w takim oddaleniu - powiedział członek zespołu Somak Raychaudhury, który przyłożył rękę do odnalezienia Skupiska Shapley’a. Shapley jest osiem do dziesięciu razy bliżej nas.

Według dotychczasowych obserwacji w obrębie Sarasvati znajdują się 43 grupy i gromady: tym samym, możemy mówić nawet o 400 galaktykach w obrębie tej samej supergromady.

- Struktury o takich monstrualnych rozmiarach posiadają równie rozbudowany "życiorys". Jedna taka supergromada to kronika miliardów lat istnienia jego części składowych – tłumaczy Bagchi.

Tajemnica czarnej materii

To, że Sarasvati ma przynajmniej 4 miliardy lat za sobą, stanowi całkowite zaskoczenie dla naukowców, biorąc pod uwagę to, że według dotychczasowych badań supergromady o podobnych gabarytach i "stażu" nie powinny mieć racji bytu.

W rozwiązaniu tej tajemnicy mogą pomóc nowe koncepty teoretyczne - czarna energia i czarna materia - które uważnie studiują naukowcy.

- Rzecz jasna, czarna energia i czarna materia mogą prowadzić do wytwarzania się takich ogromnych struktur, ale supergromada tych rozmiarów stanowi prawdziwą zagadkę - stwierdził Raychahudry. - Teoria zawsze szła o krok za naturą - dodał.

Kto wie, być może to, co wydaje się odkryciem, stanowi jedynie preludium do trudniejszych pytań i nieznanych praw Wszechświata.

Zobacz rozmowę o wielkości Wszechświata:

• jaki błąd
    do asad - sam jestes błąd - jest wyeaźnie napisane 600mln lat świetlnych...
    ~rav /2017-07-20 21:44
  • Kosmiczny obiekt o wadze miliarda słońc
    Niesamowite.A większość ludzi nadal wierzy w jakiegoś boga.
    ikado1 /2017-07-19 10:20
  • Błąd w tekście
    Supergromada Sarasvati [...] zajmuje pokaźną część kosmosu, gdyż jej rozpiętość to 600 lat świetlnych od krańca do krańca...

Proszę wygooglać rozmiar Drogi Mlecznej dla porównania. Komuś się parę zer zjadło.
    ~asd /2017-07-18 23:51
  • Kosmos
    Parokrotnie pisałem już, że bezmiar i wiek wszechświata jest wielką
    tajemnicą. Ludzkość jest dopiero na początku poznania prawdy o
    tym wszystkim. Bo nikt nie wie naprawdę czy jest gdzieś koniec, nie
    znając dobrze początku. Te teorie o wielkim wybuchu, są też tylko
    teoriami. a nie dowodami na powstanie wszechświata.
    ~Pedro /2017-07-18 22:53